Ramoto
 

Ar ko sākt?

AR KO SĀKT?

 


              Jūs esiet nejauši iegādājies kādu senu spēkratu, motociklu vai automobili un pēkšņi atskāršat, ka īsti nezināt kā sākt tā restaurāciju. Pirms darba uzsākšanas spēkratu jācenšas novietot labi pārskatāmā un apgaismotā vietā un nofotografēt to no visiem iespējamiem rakursiem. Jācenšas nofotografēt atsevišķas spēkrata daļas. uz kurām ir uzraksti, marķējumi, iesisti numuri vai atlieti numuri (uz āru izspiesti utml). Šīs fotogrāfijas lieti noderēs vēlāk identificējot spēkrata modeli un izgatavošanas gadu, kā arī noteikt atsevišķu agregātu vai to daļu oriģinalitāti un piederību šim modelim, jo iespējams, ka tie uzmontēti vēlākā laika periodā.

              Parasti par spēkrata ekspluatācijas laika periodu uzskata 15 gadu periodu pēc tā izgatavošanas brīža. Ļoti būtiski ir noskaidrot senā spēkrata rāmja, šasijas, motora un ātrumkārbas numurus, jo tie bieži vien ļauj identificēt spēkrata izlaiduma gadu, kas ir ļoti svarīgs apstāklis pirms sākam meklēt katalogus un rokasgrāmatas par doto spēkratu. Motociklu un automobiļu būves vēsture šodien ir diezgan labi aprakstīta, un eksistē gan fabriku modeļu reģistri, gan dažādu spēkratu klubu sastādītie reģistri (ja oriģinālie gājuši zudībā kara vai ugunsgrēku laikā). Šīsdienas laikmetā eksistē simtiem dažādu internetA vietņu un forumu, kuros var iegūt specifiskas zināšanas par konkrētiem spēkratiem, to remonta īpatnībām vai jaunu rezerves daļu izgatavošanu. Par salīdzinoši nelieliem līdzekļiem iespējams iestāties dažādos pasaules seno spēkratu klubos, kuri izdod ikmēneša biļetenus vai žurnālus, -- tikai tam nepieciešams apgūt attiecīgās valsts kluba sarunu valodu. Šajos žurnālos reklamējas vēsturisko spēkratu rezerves daļu ražotāji. Vairākās pasaules valstīs eksistē specializetās grāmatnīcas un izdevniecības, kas regulāri izdod rokasgrāmatas un katalogus par dažādiem senajiem spēkratiem un to remontu vai restaurāciju/konservāciju. Protams, ka restaurators vai vēsturisko spēkratu kolekcionārs neiztiks bez restauratoru tirdziņu apmeklējuma. Eiropā galvenie tirgi ir Mannheimas Veterama, Netley Marsh Eurojumble – motocikliem Lielbritānijā, Beaulieu Autojumble – automobiļiem Lielbritānijā, Nostra Scambio – Itālijā, Hershey – ASV. Šajos tirgos tiek piedāvāts plašs literatūras klāsts, kā arī materiāli, instrumenti un seno spēkratu daļas.

              Kad esam ieguvuši attiecīgo oriģinālo informāciju par vēsturisko spēkratu un tā komplektāciju, pēc tās izstudēšanas varam spriest, cik oriģināls šis spēkrats saglabājies un kas tam trūkst.

              Bieži vien rodas jautājums – vai vēsturiskajam spēkratam vispār nepieciešama pilna restaurācija vai pietiktu ar tā konservāciju, t.i. saglabāšanu tādā kondīcijā, kādā tas pašreiz ir. Parasti pilnu spēkrata restaurāciju veic, ja spēkrats ļoti slikti saglabājies, pilnīgi izrūsējušas strukturālās daļas, rāmja fragmenti, caurules utt. Ja daļas ir zaudējušas savu sākotnējo formu satiksmes negadījumā, tās pilnībā jāatjauno, daudzas iztrūkstošās daļas jāizgatavo no jauna.

              Vēsturiskie spēkrati un to daļas reizēm ir tik labi saglabājušies, ka uz tām vēl ir redzams oriģinālais krāsojums, līnijas vai niķelis ar attiecīgo patinu un bieži vien ar rūsas plankumiem. Šādus spēkratus vēlams saglabāt un iekonservēt kā references materiālu, no kura vēlāk citu līdzīgu spēkratu īpašnieki un restauratori varēs ņemt krāsu vai līniju paraugus, vai kopēt konstrukcijas īpatnības, pilnīgi restaurējot citus līdzīgus spēkratus.

             Tautā vispārpieņemtais viedoklis, ka aprūsējis spēkrats ir tūlīt jājauc ārā un jārestaurē vai jāpārkrāso, ir bieži vien maldīgs. Ar dažādām metodēm un materiāliem iespējams atjaunot veco niķelējumu vai hromējumu, nopulēt veco krāsojumu, ievaskot to pret rūsas turpināšanos. Cita lieta ir dzinēja un ātrumkārbas pilnas funkcionalitātes atjaunošana, kuru var veikt kā atsevišķu pasākumu.

             Oriģinālu labi saglabātu vēsturisko spēkratu vērtība šodien Rietumu pasaules aukcionos bieži vien krietni pārsniedz restaurētu spēkratu vērtību, jo oriģināls ir svēts…

 

  

«Uz augšu